Educational program for self-care of the feet in diabetic patients

Authors

Keywords:

diabetes mellitus, diabetic foot, self-care, educational program

Abstract

Introduction: diabetic patients have special reasons to take care of their feet, the tragedy of an amputation makes us think about the complexity of their education.
Objective: to design a proposal for an educational program to modify self-care of the feet in diabetic patients.
Methods: a research was conducted in health system and services in the period from January to December 2018 in the 22nd and 23rd medical offices of the “Marta Abreu” Polyclinic. The population consisted of diabetic patients with a diagnosis of grade 0 risk foot, less than five years of evolution of the disease, between 50 and 70 years old. The sample (45) was selected by non-probabilistic intentional sampling. The variables age, sex and schooling groups and those related to self-care of the feet were operationalized. Observation, documentary review, unstructured interview, questionnaire and participatory techniques were used to obtain the information.
Results: the application of the instruments showed that most of the patients were female, were between 61 and 70 years of age and had poor self-care of their feet.
Conclusions: based on these results, an educational program was designed with a participatory methodology, which was evaluated by a group of specialists and accepted for implementation.

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Author Biographies

Aymeé Medina Artiles, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciada en Educación Especial. Técnico Medio en Podología. Máster en Salud Pública. Profesora Auxiliar de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Facultad de Tecnología y Enfermería, Departamento de Rehabilitación en Salud.

Tania Álvarez Valdivia, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciada en Podología. Profesora Asistente en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Facultad de Tecnología y Enfermería.

Berkis Martínez Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciada en Podología. Máster en Atención Primaria de Salud. Profesora Auxiliar en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Facultad de Tecnología y Enfermería.

Laritza del Pino Jova, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciada en Podología. Máster en Atención Primaria de Salud. Profesora Asistente en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Facultad de Tecnología y Enfermería.

Amarilis López Pérez, Policlínico "Capitán Roberto Fleites"

Licenciada en Podología. Máster en Salud Pública. Profesora Asistente en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Facultad de Tecnología y Enfermería.

Estefanía García Medina, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Estudiante de Medicina

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Published

2022-12-30

How to Cite

1.
Medina Artiles A, Álvarez Valdivia T, Martínez Rodríguez B, del Pino Jova L, López Pérez A, García Medina E. Educational program for self-care of the feet in diabetic patients. Acta Méd Centro [Internet]. 2022 Dec. 30 [cited 2025 Jun. 25];17(1):93-106. Available from: https://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/1806

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