Informatics and Computer Labs to manage health services
Keywords:
computer science, computer laboratory, hospitalsAbstract
Introduction: Informatics is a discipline that uses several sciences to apply automated techniques in data processing and the Computer Laboratory is the classroom with novelty and technological innovation in equal conditions of computer services for learning and teaching in the hospital.Objective: to describe the usefulness of Informatics and Computer Laboratories for the teaching-assistance-research management of the professionals of the "Arnaldo Milián Castro" Hospital of Villa Clara.
Method: a descriptive study was carried out with 135 professionals of some medical specialty as users of the Computer Laboratories in January 2019.
Results: the Hospital has two Computer Laboratories on the third and fourth floors of the first tower that provide personalized attention to teaching; the greatest frequency of users corresponds to the Surgery, Nursing, Orthopedics and Anesthesia Services and the Informatics Specialists carry out training courses for undergraduate and postgraduate medical specialties in the institution.
Conclusions: the incorporation of Informatics in the Hospital's services guarantees the management of automated products and applications that speed up the processes of diagnosis, treatment and rehabilitation of diseases. The Computer Laboratory is a physical space with educational means and innovative technological resources that activates the production of knowledge on equal terms, optimizes medical practice with the integration and exchange of information and makes science visible as an added value of the scientific research carried out at the Hospital.
Downloads
References
1.Cabero Almenara J, Ruiz Palmero J. Las Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital IJERI [Internet]. 2017 Nov [citado 20/04/2021];(9):16-30. Disponible en: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2665
2.Señor García RF. La informática médica en Cuba. Medimay [Internet]. 2000 [citado 20/04/2021];6(2):1-7. Disponible en: http://medimay.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/43/html
3.Rodríguez Monteagudo JL. Uso racional de la alta tecnología de imágenes médicas. Acta Méd Centro [Internet]. 2015 Oct [citado 21/04/2021];9(3):1. Disponible en: http://www.revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/270/427
4.Delgado Ramos A, Vidal Ledo M. Informática en la salud pública cubana. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2006 [citado 20/04/2021];32(3):2-11. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21420864015
5.Rodríguez Díaz A, Vidal Ledo MJ, Cuellar Rojas A, Martínez González BD, Cabrera Arribas YM. Desarrollo de la informatización en Hospitales. INFODIR [Internet]. 2015 [citado 20/04/2021];(21):3–15. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/121
6.González Valdés MA. TIC y medio ambiente, investigando desde la asignatura Informática Médica Generalización de una experiencia. RCIM [Internet]. 2019 Dic [citado 27/04/2021];11(2):171-178. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592019000200171
7.Zambrano Quiroz DL, Zambrano Quiroz MS. Las tecnologías de la información y las comunicaciones (tics) en la educación superior: consideraciones teóricas. REFCalE [Internet]. 2018 [citado 20/04/2021];213-227. Disponible en: http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2750/1795
8.Valenzuela JI. Fundamentos de la informática en salud ¿Qué es, para qué nos sirve y a dónde nos va a llevar? Acta Med Colombia [Internet]. 2016 [citado 29/04/2021];41(3):51-59. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1631/163147636011.pdf
9.Osorio Guzmán M. Alternativas para nuevas prácticas educativas. Libro 3. Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC): Avances, retos y desafíos en la transformación educativa [Internet]. México, DF: Amapsi; 2015 [citado 29/04/2021]. Disponible en: https://www.transformacion-educativa.com/attachments/article/137/Libro%2003%20-%20Las%20tecnolog%C3%ADas%20de%20la%20informaci%C3%B3n%20y%20la%20comunicaci%C3%B3n.pdf
10.Mar Cornelio O, Ramírez Pérez JF, López Cossio F, Muñoz Morejón M, Orellana-García A. Impacto de la Maestría en Informática Médica Aplicada en la informatización de la Salud Pública cubana. Rev Inf Cient [Internet]. 2021 [citado 27/04/2021];100(2):1-13. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3303
11.Vega Izaguirre L, López Cossio F, Ramírez Pérez JF, Orellana García A. Impacto de las aplicaciones y servicios informáticos desarrollados por la Universidad de las Ciencias Informáticas para el sector de la salud. RCIM [Internet]. 2020 [citado 20/04/2021];12(1):58-75. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592020000100058
12.Arango Astorga P, Cabrera Nicolau L, Hurtado de Mendoza Amat J. Sistema informático para la gestión del conocimiento en los departamentos de anatomía patológica. RCIM [Internet]. 2019 [citado 27/04/2021];11(2):48-64. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcim/v11n2/1684-1859-rcim-11-02-48.pdf
13.Milan Cristo N, Vega Izaguirre L, Nicao Cepeda MA, Garbey Bermúdez YM, Rodríguez Pérez A, Samón Mondelo N. Módulo Medios diagnósticos para el Sistema de Información Hospitalaria XAVIA HIS. RCIM [Internet]. 2021 [citado 20/04/2021];13(1):1-18. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592021000100006
14.Reconfigurando la educación: las TAC y las TEP en acción. En: Latorre Iglesias EL, Castro Molina KP, Potes Comas ID. Las TIC, las TAC y las TEP: innovación educativa en la era conceptual [Internet]. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda; 2018 [citado 20/04/2021]. Disponible en: https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/handle/11232/1219/TIC%20TAC%20TEP.pdf
15.Cabero Almenara J. Comunidades virtuales para el aprendizaje. Su utilización en la enseñanza. Edutec [Internet]. 2006 Ene [citado 30/04/2021];(20):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/510. https://doi.org/10.21556/edutec.2006.20.510
16.Valdivia Navarro F, Pérez Rosa D. Sistema de soporte a las decisiones clínicas relacionadas con el diagnóstico precoz de Enfermedades. RCIM [Internet]. 2016 [citado 29/04/2021];8(3):533-544. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcim/v8s1/rcim06316.pdf
17.Arias Avila K, Quevedo Leguen RG, Morffi Ruiz I. El uso de dispositivos digitales en las clases de inglés en la carrera de Medicina. EduSol [Internet]. 2020 Abr-Jun [citado 20/04/2021];21(75):1-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000200055
18.Rojas Hernández YL, Martínez Rodríguez LM. Tecnologías de la información y las comunicaciones apoyando la educación en tiempos de COVID-19. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 20/04/2021];12(3):261-266. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1618
19.Palacios Valderrama W, Álvarez Avilés ME, Valle Villamarín ML, Hernández Navarro MI. Uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones por docentes universitarios ecuatorianos. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 Jul-Sep [citado 20/04/2021];10(3):25-39. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300003
20.Rodríguez Rodríguez J, Castro Rodríguez MM, López Gómez S, Urbano C. Los materiales de aprendizaje del estudiante. En: Max Turull, coordinador. Manual de docencia universitaria [Internet]. Barcelona: Ediciones Octaedro; 2020 [citado 20/04/2021]. p. 238. Disponible en: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/166737/1/15213-Manual-de-docencia-universitaria-FINAL.pdf
21.Grané M, Casas M. Tecnologías digitales en la docencia universitaria. Manual de docencia universitaria. En: Max Turull, coordinador. Manual de docencia universitaria [Internet]. Barcelona: Ediciones Octaedro; 2020 [citado 20/04/2021]. p. 247. Disponible en: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/166737/1/15213-Manual-de-docencia-universitaria-FINAL.pdf
22.Colectivo de autores. Manual metodológico. Universidad Virtual de Salud [Internet]. La Habana: Ciencias Médicas; 2013 [citado 20/04/2021]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros/manual_uvs/indice_p.htm
23.Lamí Rodríguez del Rey LE, Rodríguez del Rey Rodríguez ME, Pérez Fleites MG. Las comunidades virtuales de aprendizaje: sus orígenes. Univ Soc [Internet]. 2016 [citado 28/04/2021];8(4):93-101. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000400012
24.Ferrer García M, Cañizares Espinosa Y, Peña Bernal A, Guillen Estévez AL, González Rodríguez LS. Valoraciones sobre los cambios que impone la era tecnológica actual al proceso de enseñanza aprendizaje. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2021 [citado 20/04/2021];12(1):127-137. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1860
25.Gómez Rodríguez N. Las bibliotecas y la publicación científica en Salud Pública. Acta Méd Centro [Internet]. 2018 Dic [citado 20/04/2021];12(4):482-483. Disponible en: http://www.revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/928/1201
26.Romero Borges R, Peralta Albolaez M, Rojas Machado N, Rivas Corría B. Las redes sociales académicas: espacios de intercambio científico en las ciencias de la salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 Jun [citado 20/04/2021];10(2):188-200. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000200014
27.Romero Borges R, Rojas Machado N, Zapata Pérez Y, Medina Aguilera CM, Romero Borges R. Las redes sociales académicas y su vinculación con las Investigaciones Biomédicas. Medicent Electron [Internet]. 2019 Dic [citado 20/04/2021];23(4):354-367. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30432019000400354
28.Cortés Iglesias M, Iglesias León M, Cortés Cortés ME. Importancia del estudio de la Informática para la cultura integral general de los profesores universitarios [Internet]. En: IX Seminario Internacional de Docencia Universitaria. Cienfuegos: Universidad de Cienfuegos; 2018 [citado 27/04/2021]. Disponible en: https://eventos.ucf.edu.cu/pluginfile.php/32402/mod_folder/content/0/20.pdf
29.Sociedad Cubana de Informática Médica. Reglamento [Internet]. La Habana: Sociedad Cubana de Informática Médica; 2020 [citado 29/04/2021]. Disponible en: https://files.sld.cu/informaticamed/files/2020/02/Reglamento_SOCIM-versi%c3%b3n-final.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
- Authors will retain their copyright and assign to the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to a Creative Commons License / Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional repository or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).