Evaluation of neurodevelopment in children under six years of age

Authors

Keywords:

psychomotor development, neurodevelopment, evaluation, pediatrics

Abstract

Introduction: the evaluation of neurodevelopment in the pediatric age is a useful tool to determine early alterations in the language, fine gross motor and personal-social areas.
Objective: to evaluate psychomotor development in a population of healthy children under six years of age in the Municipality of Santa Clara.
Methods: descriptive, longitudinal, prospective study conducted between April 2017 and March 2018 in the Municipality of Santa Clara. The study universe was 17 953 children belonging to the six health areas of the municipality and the sample consisted of 16 791, those who fulfilled the criteria of not suffering from any type of disability or disease during the study period and being under six years of age. Variables such as decimal age, sex, neurodevelopmental area analyzed and neurodevelopmental assessment were studied.
Results: 49.24% were female and 50.76% male. The ages that contributed most to the analyzed sample were those under one year old (15.02%) and those over five years old (15.06%). A normal psychomotor development was found in 44.10%, while 29.55% showed a high development and 26.35% were below the expected.
Conclusion: the evaluation of the psychomotor development of the healthy children of the Municipality of Santa Clara showed that they comply or overcomply, in a great percentage, with the established guidelines for their ages; there were only negative deviations in 4,424 infants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirelys Sarduy Lugo, Hospital Provincial Pediátrico Universitario "José Luis Miranda"

Licenciada en Enfermería. Especialista en Enfermería Intensiva y Emergencia. Máster en Atención Integral al Niño.

Yuleidy Fernández Rodríguez, Hospital Provincial Ginecoobstétrico Universitario "Mariana Grajales"

Especialista de I Grado en Anestesiología y Reanimación

Anabel Sarduy Lugo, Universidad Estatal Península Santa Elena

Licenciada en Enfermería. Máster en Enfermedades Infecciosas.

Deyvis Danilo Alonso Artiles, Hospital Provincial Clínico Quirúrgico Universitario "Arnaldo Milián Castro"

Licenciado en Enfermería. Máster en Salud Pública.

Carmen Vázquez Lazo, Dirección Municipal de Salud de Artemisa

Licenciada en Enfermería. Máster en Medicina Bionergética y Natural.

María Cecilia López Cartaya, Hospital Provincial Ginecoobstétrico Universitario "Mariana Grajales"

Licenciada en Enfermería

References

1. Romo Pardo B, Liendo Vallejos S, Vargas López G, Rizzoli Córoba A, Buenrostro Márquez G. Pruebas de tamizaje de neurodesarrollo global para niños menores de 5 años de edad validadas en Estados Unidos y Latinoamérica: revisión sistemática y análisis comparativo. Bol Med Hosp Infant Mex [Internet]. 2012 [citado 18/07/2021];69(6):450-462. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-11462012000600006

2. Román Sacón J, Calle Contrera P. Estado de desarrollo psicomotor en niños sanos que asisten a un centro infantil en Santo Domingo, Ecuador. Enfermería (Montevideo) [Internet]. 2017 [citado 18/07/2021];6(2):39-44. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2393-66062017000300049. http://dx.doi.org/10.22235/ech.v6i2.1467

3. Angulo Ramos M, Merino Soto C. TEPSI en cuestión: ¿usarlo mejor o reemplazarlo? Rev Enferm Herediana [Internet]. 2014 [citado 18/07/2021];7(2):107-110. Disponible en: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RENH/article/view/2534. https://doi.org/10.20453/renh.v7i2.2534

4. Santelices Álvarez MP, Besoain C, Escobar MJ. Monoparentalidad, trabajo materno y desarrollo psicomotor infantil: un estudio chileno en niños que asisten a salas cuna en contexto de pobreza. Univ Psychol [Internet]. 2015 [citado 18/07/2021];14(2):675-684. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672015000200022. https://doi.org.10.11144/Javeriana.upsy14-1.mtmd

5. Moreno Mora R. Atención temprana comunitaria en niños con retardo en el neurodesarrollo. Rev Cubana Pediatr [Internet]. 2014 [citado 18/07/2021];86(1):5-17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312014000100002

6. Parra Pulido JH, Rodríguez Barreto LC, Chinome Torres JD. Evaluación de la madurez neuropsicológica infantil en preescolares. Rev Univ Salud [Internet]. 2016 [citado 18/07/2021];18(1):126-137. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/reus/v18n1/v18n1a13.pdf

7. Lejarraga H, Kelmansky DM, Passcucci MC, Masautis A, Insua I, Lejarraga C, et al. Evaluación del desarrollo psicomotor del niño en grupos de población como indicador positivo de salud. Arch Argent Pediatr [Internet]. 2016 [citado 18/07/2021];114(1):23-29. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-00752016000100005. http://dx.doi.org/10.5546/aap.2016.23

8. Machado Lubian MC, Esquivel Lauzurique M, Fernández Díaz Y, González Fernández C, Baldoquín Rodríguez W, Rancel Hernández M, et al. Diseño y métodos empleados en la obtención de un instrumento para la pesquisa de problemas del desarrollo psicomotor. Rev Cubana Pediatr [Internet]. 2019 [citado 18/06/2021];91(2):e763. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312019000200006

9. Machado Lubian MC, Esquivel Lauzurique M, Fernández Díaz Y. Desarrollo Psicomotor. Manual para la evaluación en niños menores de seis años [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2019 [citado 26/08/2021]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros/desarrollo_psicomotor_manual_evaluaciones/desarrollo_%20psicomotor_ninos.pdf

10. Monge Alvarado MÁ, Meneses Montero M. Instrumentos de evaluación del desarrollo motor. Rev Educ [Internet]. 2002 [citado 26/08/2021];26(1):155-168. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44026113

11. Jurado Castro V, Rebolledo Cobos RC. Análisis de escalas para la evaluación del desarrollo infantil usadas en América: Una revisión de literatura. Mov Cient [Internet]. 2016 [citado 26/08/2021];10(2):72-82. Disponible en: https://revmovimientocientifico.ibero.edu.co/article/view/mct.10206. https://doi.org/10.33881/2011-7191.mct.10206

12. Guadarrama Celaya F, Otero Ojeda GA, Pliego Rivero FB, Porcayo Mercado MR, Ricardo Garcell J, Pérez Ábalo MC. Screening of neurodevelopmental delays in four communities of Mexico and Cuba. Public Health Nurs [Internet]. 2012 [citado 26/08/2021];29(2):105–115. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22372447/. https://doi.org/10.1111/j.1525-1446.2011.00982.x

13. Medina Alva MDP, Caro Kahn I, Muñoz Huerta P, Leyva Sánchez J, Moreno Calixto J, Vega Sánchez SM. Neurodesarrollo infantil: características normales y signos de alarma en el niño menor de cinco años. Rev Peru Med Exp Salud Publica [Internet]. 2015 [citado 26/08/2021];32(3):565-73.Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v32n3/a22v32n3.pdf

14. Machado Lubian MC, Esquivel Lauzurique M, Baldoquín Rodríguez W, Fernández Díaz Y, González Fernández C, Rancel Hernández M, et al. Instrumento para la pesquisa de los problemas del desarrollo psicomotor en niños menores de seis años. Rev Cubana Pediatr [Internet]. 2019 [citado 26/08/2021];91(4):e871. Disponible en: http://www.revpediatria.sld.cu/index.php/ped/article/view/871/450

15. Domínguez Dieppa F. Neurodesarrollo y estimulación temprana. Rev Cubana Pediatr [Internet]. 2019 [citado 26/08/2021];91(2):e819. Disponible en: http://www.revpediatria.sld.cu/index.php/ped/article/view/819/266

Published

2022-05-30

How to Cite

1.
Sarduy Lugo M, Fernández Rodríguez Y, Sarduy Lugo A, Alonso Artiles DD, Vázquez Lazo C, López Cartaya MC. Evaluation of neurodevelopment in children under six years of age. Acta Méd Centro [Internet]. 2022 May 30 [cited 2025 Jul. 13];16(3):427-35. Available from: https://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/1548

Issue

Section

Original Articles