Comprehensive approach to Class II malocclusion classification for efficient care

Authors

Keywords:

class II malocclusion, diagnostic invariates, taxonomy

Abstract

Introduction: Class II malocclusion is one of the anomalies that affect facial aesthetics, which is why it is one of the most frequent in the Orthodontic Consultation.
Objective: to design an integrated classification for patients with Class II malocclusion that allows efficient diagnosis and treatment.
Methods: a descriptive cross-sectional investigation with a mixed approach was carried out in the Department of Clinical Sciences of the Faculty of Stomatology of the University of Medical Sciences of Villa Clara in the period between 2020 and 2023. We worked with a sample not probabilistic that was made up of seven experts to whom three surveys were administered. The number of experts was determined using criteria based on the binomial probability distribution. The competence of the experts was determined by the competence coefficient, which was calculated according to the expert's opinion about his level of knowledge about the problem and with the sources that allowed him to argue his criteria.
Results: the reviewed documentation provided valuable information and the specialists issued different criteria on the classification and diagnosis of Class II malocclusion. The experts established the invariable elements for their classification.
Conclusions: the classification of malocclusion was carried out based on a diagnostic taxonomy that included invariable elements in order to achieve more comprehensive and efficient attention to malocclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olga Lidia Véliz Concepción, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Doctora en Estomatología. Especialista de I y II Grado en Ortodoncia. Máster en Educación Médica. Doctora en Ciencias Estomatológicas. Profesora e Investigador Titular Consultante en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

Félix Adjei Tannor, Cape Coast Teaching Hospital

Doctor en Estomatología. Especialista de I Grado en Ortodoncia.

Waldo Pérez Garcia, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas

Máster en Ingeniería Mecánica. Doctor en Ciencias Técnicas. Profesor Titular en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.

Armando San Miguel Pentón, Policlínico José Ramón León Acosta

Especialista de I y II Grado en Ortodoncia. Máster en Odontoestomatología Infanto Juvenil. Doctor en Ciencias Estomatológicas. Profesor Titular en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

References

1.Claudet Angulo PC. Análisis de los cambios verticales óseos y dentoalveolares en pacientes tratados con aparatos funcionales de avance mandibular [tesis doctoral]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid; 2016 [citado 17/05/2023]. Disponible en: https://docta.ucm.es/rest/api/core/bitstreams/2ba63b4a-9d6a-47d4-b276-2e3f8bc301af/content

2.Ubilla Mazzini W, Moreira Campuzano T, Mazzini Torres F. Alternativas de tratamientos para pacientes con clase II división I en la consulta ortodóntica. Rev Cient Univ Odontol Dominicana [Internet]. 2019 [citado 17/05/2023];7(1):24-29. Disponible en: https://revistacientificauod.files.wordpress.com/2019/06/4-revista-uod-enero-junio-2019.pdf

3.Moreira Campuzano T, Mazzini Torres MF. Alternativas de tratamientos para pacientes con clase II división I en el área de Ortodoncia. Rev Cient Espec Odontol UG [Internet]. 2019 [citado 17/05/2023];2(2):7-13. Disponible en: https://revistas.ug.edu.ec/index.php/eoug/article/view/44/32. https://doi.org/10.53591/eoug.v2i2.44

4.Calderon Diaz CB, Medina Chavez EA. Prevalencia entre maloclusiones dentarias y estado nutricional en niños y adolescentes que acuden a una Asociación de Taekwondo Chiclayo, 2022 [tesis]. Piura: Universidad César Vallejo; 2022 [citado 17/05/2023]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/91074/Calderon_DCB-Medina_CEA-SD.pdf

5.Proffit WR, Henry WF, Brent EL, David MS. Contemporary Orthodontics. 6th ed. Philadelphia: Elsevier; 2019.

6.Benítez Escobar GB. Relación y características de los malos hábitos y la maloclusión clase II división I en pacientes de 12 a 15 años que asisten a la Clínica de la Facultad de Odontología de la Universidad Mayor de San Andrés de la gestión 2018-2019 [tesis]. La Paz: Universidad Mayor de San Andrés; 2022 [citado 17/05/2023]. Disponible en: https://repositorio.umsa.bo/bitstream/handle/123456789/30240/TE-84.pdf

7.Capelozza L. Diagnóstico en Ortodoncia. Paraná: Dental Press; 2005.

8.Holguín Riccer AO. Asociación entre la maloclusión según Angle y el patrón facial según Capelozza en el diagnóstico ortodóntico de alumnos mayores de 12 años de la I.E.S. “Pedro José Villanueva Espinoza” en el Centro Poblado Porcón Alto, Cajamarca-Perú en el año 2017 [tesis]. Lima: Universidad Peruana Cayetano Heredia; 2018 [citado 17/05/2023]. Disponible en: https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/1538/Asociacion_HolguinRiccer_Anderson.pdf

9.Moyers R. Manual de ortodoncia para el estudiante y el odontólogo general. 3ra ed. Buenos Aires: Mundi; 1992.

10.Echarri Lobiondo P. Diagnóstico en Ortodoncia: estudio multidisciplinario. Barcelona: Quintessence; 1998.

11.Rosero Mendoza JI, Mendoza Rodríguez FA, Pin Oviedo GV. Tratamiento ortopédico de pacientes clase II división 1. Recimundo [Internet]. 2022 [citado 17/05/2023];6(3):70-84. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8491903. https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(3).junio.2022.70-84

Published

2024-02-27

How to Cite

1.
Véliz Concepción OL, Adjei Tannor F, Pérez Garcia W, San Miguel Pentón A. Comprehensive approach to Class II malocclusion classification for efficient care. Acta Méd Centro [Internet]. 2024 Feb. 27 [cited 2025 Jul. 14];18(1):e1940. Available from: https://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/1940

Issue

Section

Original Articles