Nursing strategy as a contribution to the early intervention in neurodevelopment

Authors

  • Lázara Caridad Ruiz Díaz Hospital Clínico Quirúrgico “Arnaldo Milián Castro”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba
  • Lidia Esther Collado Cabañín Hospital Clínico Quirúrgico “Arnaldo Milián Castro”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba
  • Mirelis Sarduy Lugo Hospital Clínico Quirúrgico “Arnaldo Milián Castro”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba
  • Mileidys Hernández Aguila Hospital Clínico Quirúrgico “Arnaldo Milián Castro”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba
  • Deyvis Danilo Alonso Artíles Hospital Clínico Quirúrgico “Arnaldo Milián Castro”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba
  • Litzandra Corzo Rodríguez Hospital Clínico Quirúrgico “Arnaldo Milián Castro”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba

Keywords:

asphyxia neonatorum, nursing care, strategies

Abstract

Perinatal hypoxia is a concern because of its possible role in the development of cerebral palsy. Optimal nursing care is essential in these infants at risk of neurological damage. A descriptive, longitudinal and prospective investigation was conducted at the Neonatal Intensive Care Unit of the Mariana Grajales Cuello Obstetrics and Gynecology Hospital in Villa Clara in 2009 and 2010. The universe was formed by 92 nurses and the sample by 80 nurses selected through a non-probability and intentional sampling. Tests, questionnaires and interviews were conducted to collect data. The result were that the level of fundamental theoretical skills of nurses about the management of hypoxic neonate is low and that the  learning needs were neonatal resuscitation, thermoregulation, suctioning, oxygen therapy and the nursing care for neurodevelopment. Considering these needs, a care strategy was designed as a contribution to early intervention in neurodevelopment in infants with risks of brain damage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lázara Caridad Ruiz Díaz, Hospital Clínico Quirúrgico “Arnaldo Milián Castro”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba

Licenciada en Enfermería. Máster en Atención Integral al Niño. Profesora Instructora de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara “Dr. Serafín Ruiz de Zárate Ruiz”.

Lidia Esther Collado Cabañín, Hospital Clínico Quirúrgico “Arnaldo Milián Castro”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba

Licenciada en Enfermería. Máster en Atención Integral al Niño. Profesora Instructora de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara “Dr. Serafín Ruiz de Zárate Ruiz”.

Mirelis Sarduy Lugo, Hospital Clínico Quirúrgico “Arnaldo Milián Castro”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba

Licenciada en Enfermería. Máster en Atención Integral al Niño. Profesora Instructora de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara “Dr. Serafín Ruiz de Zárate Ruiz”.

Mileidys Hernández Aguila, Hospital Clínico Quirúrgico “Arnaldo Milián Castro”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba

Licenciada en Enfermería. Máster en Atención Integral al Niño. Profesora Instructora de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara “Dr. Serafín Ruiz de Zárate Ruiz”.

Deyvis Danilo Alonso Artíles, Hospital Clínico Quirúrgico “Arnaldo Milián Castro”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba

Licenciado en Enfermería. Máster en Salud Pública. Profesor Asistente de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara “Dr. Serafín Ruiz de Zárate Ruiz”.

Litzandra Corzo Rodríguez, Hospital Clínico Quirúrgico “Arnaldo Milián Castro”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba

Licenciada en Enfermería. Máster en Psicología. Profesora Asistente de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara “Dr. Serafín Ruiz de Zárate Ruiz”.

How to Cite

1.
Ruiz Díaz LC, Collado Cabañín LE, Sarduy Lugo M, Hernández Aguila M, Alonso Artíles DD, Corzo Rodríguez L. Nursing strategy as a contribution to the early intervention in neurodevelopment. Acta Méd Centro [Internet]. 2011 Jul. 1 [cited 2025 Jul. 16];5(3):33. Available from: https://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/595