Psychoeducational needs in parents of adolescents diagnosed with neurotic disorders

Authors

Keywords:

psychoeducational needs, parents of adolescents, neurotic disorders

Abstract

Introduction: neurotic disorders, among the mental disorders, constitute a worrying situation due to the consequences they bring to the personal, family and social order.
Objective: to characterize the psychoeducational needs of parents of adolescents between 12 and 15 years of age diagnosed with neurotic disorders at the Adolescent Clinic of the "José Luis Miranda" Pediatric Hospital in the period from June to November 2019.
Methods: descriptive study - cross section. The population consisted of 120 families and the sample was made up of 26 parents of adolescents from 12 to 15 years of age diagnosed with neurotic disorders, selected in a non-probabilistic way according to criteria. The variable psycho-educational needs was used, and indicators were taken into account: family functions, educational styles or methods, communication, responsibility, aggressive behavior, anger management and conflict resolution. We used diagnostic family interviews, direct observation, semi-structured interviews and social work with the selected sample. Data processing was done by means of the statistical package SPSS version 20.
Results: inadequate psychoeducational needs predominated (84.6%), among the main causes were inadequate family functions, educational styles or methods, communication, responsibility, aggressive behavior, anger management and conflict resolution.
Conclusions: in the selected sample, inadequate psycho-educational needs prevailed based on the results of their indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Amelia Hernández Martínez, Hospital Pediátrico José Luis Miranda

Especialista en I Grado en Psiquiatría Infantil. Profesora Asistente en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

Llanuris Llanes García, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Máster en Salud Pública. Profesora Instructora en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

Yleana Ferrat Clark, Policlínico "Santa Clara"

Especialista en I y II Grado en Psiquiatría Infanto-juvenil. Máster en Psicología Médica. Profesora Auxiliar y Consultante en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

References

1.Carrazco Gómez D. Funcionamiento de las familias de adolescentes con trastornos neuróticos que asisten a la clínica del adolescente [Tesis Doctoral]. Santa Clara: Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas; 2016 [citado 07/10/2019]. Disponible en: https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/6949

2.Gonzáles Menéndez R. F 40-F 48 Trastornos neuróticos, secundarios a situaciones estresantes y somatomorfos. En: González Menéndez R. Clínica psiquiátrica básica actual. La Habana: ECIMED; 2010. p. 109-112.

3.Rodríguez Arce MA. ¿Cómo se desarrolla el adolescente en su mundo social? En: ¿Crisis de la adolescencia? La Habana: Editorial Científico-Técnica; 2015. p. 45-53.

4.Pérez Cárdenas C. ¿Qué sucede cuando los hijos son independientes? En: El reto de vivir en familia. La Habana, Cuba: Ediciones Liber; 2012.p. 46-53.

5.Calviño Valdés-Fauly M. Análisis dinámico del comportamiento. La Habana: Editorial Félix Varela; 2014.

6.Echerri Garcés D. Estudio del proceso de pensamiento en pacientes neuróticos [tesis]. Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas; 2007 [citado 07/10/2019]. Disponible en: https://dspace.uclv.edu.cu/bitstream/handle/123456789/2952/P07003.pdf

7.Rodríguez Arce MA. Importancia de la comunicación. En: ¿Crisis de la adolescencia? La Habana: Editorial Científico-Técnica; 2015. p 55-57.

8.Ortuño-Sierra J, Fonseca-Pedrero E, Inchausti F, Sastre Riba, S. Evaluación de dificultades emocionales y comportamentales en población infanto-juvenil: el cuestionario de capacidades y dificultades (SDQ). Papeles del Psicólogo [Internet]. 2016 [citado 07/10/2019];37(1):14-26. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77844204003

9.Richaud MC, Mesurado B. Las emociones positivas y la empatía como promotores de las conductas prosociales e inhibidores de las conductas agresivas. Acción Psicol [Internet]. 2016 [citado 15/10/2019];13(2):31-42. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2016000200031&lng=es. http://dx.doi.org/10.5944/ap.13.2.17808.

Published

2021-01-01

How to Cite

1.
Hernández Martínez MA, Llanes García L, Ferrat Clark Y. Psychoeducational needs in parents of adolescents diagnosed with neurotic disorders. Acta Méd Centro [Internet]. 2021 Jan. 1 [cited 2025 Jul. 1];15(1):134-40. Available from: https://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/1246

Issue

Section

Comunications