Psychoeducational intervention for parents of adolescents diagnosed with neurotic disorders
Keywords:
psychoeducational intervention, neurotic disorder, parentsAbstract
Introduction: adolescence is considered a critical and transcendental evolutionary stage within development due to the series of changes it entails; it is common for different psychiatric disorders to appear at this stage, including neurotic disorders, which constitute one of the most frequent causes of consultation at this stage of life.Objective: to determine the effectiveness of a psychoeducational intervention in parents of adolescents diagnosed with neurotic disorders from January 2017 to December 2018.
Methods: a prospective quasi-experimental psychoeducational intervention study was carried out at Policlínico “Chiqui Gómez Lubián” to determine the effectiveness of a psychoeducational intervention in parents of adolescents with neurotic disorders. The study universe was made up of 331 parents and the sample was 19.
Results: five psychoeducational needs of the intervention were identified: educational styles, communication, expression of affection, anger management and conflict resolution. According to specialists' criteria, the intervention was considered viable, contributing to information about psychoeducational needs and moderately current, relevant and transcendent. The parents' knowledge about the management of adolescents with neurotic disorders before the intervention was catalogued, in all its indicators, as inadequate.
Conclusions: the psychoeducational intervention was effective and considered very useful by the parents, it will help change the family dynamics of the participants and will facilitate the management and evolution of adolescents with neurotic disorders.
Downloads
References
1. Placeres Hernández JF, Olver Moncayo DH, Rosero Mora GM, Urgilés Calero RJ, Abdala-Jalil Barbadillo S. La familia homoparental en la realidad y la diversidad familiar actual. Rev Med Electrón [Internet]. 2017 [citado 03/06/2019];39(2):361-369. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200022&lng=es
2. American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. El Desarrollo Normal de la Adolescencia: La escuela intermedia y los primeros años de la secundaria [Internet]. 2015 [citado 03/06/2019]. Disponible en: http://www.aacap.org/AACAP/Families_and_Youth/Facts_for_Families/FFF-Spanish/El-Desarrollo-Normal-de-la-Adolescencia-La-escuela-intermedia-y-los-primeros-anos-de-la-057.aspx
3. Rodríguez Arce MA. ¿Cómo se desarrolla el adolescente en su mundo social? En: ¿Crisis de la adolescencia? La Habana: Editorial Científico-Técnica; 2015. p. 45-53.
4. Francia Vasconcelos A. ¿Se piensa en los trastornos neuróticos de la infancia? Rev Cubana Med Gen Integral [Internet]. 2014 Ene-Mar [citado 03/06/2019];30(1):140-143. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252014000100014
5. Koplowitz A. Libro blanco de la psiquiatría del niño y el adolescente [Internet]. Madrid: Fundación Alicia Koplowitz; 2017 [citado 03/06/2019]. Disponible en: https://asociaciondecientificos-fundak.org/wp-content/uploads/2019/05/libro_blanco.pdf
6. Ruiz Sancho AM, Lago Pita B. Trastornos de ansiedad en la infancia y en la adolescencia. En: AE Paped. Curso de Actualización Pediatría 2015 [Internet]. Madrid: Exlibris Ediciones; 2015 [citado 03/06/2019]. Disponible en: https://www.aepap.org/sites/default/files/ansiedad_0.pdf
7. Rapee RM. Trastornos de ansiedad en niños y adolescentes: naturaleza, desarrollo, tratamiento y prevención. Geneva: Asociación Internacional de Psiquiatría y Profesiones Aliadas de Niños y Adolescentes; 2016 [citado 03/06/2019]. Disponible en: https://iacapap.org/content/uploads/F.1-Anxiety-Disorders-SPANISH-2016.pdf
8. González Menéndez R. Trastornos neuróticos. En: González Menéndez R. Manual de psiquiatría. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2019. p. 109-22.
9. Mardomingo Sanz MJ. Tratado de Psiquiatría del niño y el adolescente. España: Ediciones Diaz de Santos; 2015.
10. Toledo Méndez MA. Prevención de la conducta desviada en adolescentes, una mirada desde la comunidad. En: IV Conferencia de las Ciencias Sociales y Humanísticas 2017. Villa Clara: Editorial “Samuel Feijoo”; 2017.
11. Montiel Patiño GE, Suárez Estévez ÁE. La familia: espacio por excelencia para la educación familiar. Varona [Internet]. 2018 Jul-Dic [citado 03/06/2019];67:1-5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000200005&lng=es&tlng=es
12. Barcelata Eguiarte BE, Granado Maguey A, Ramírez Ferrusca A. Correlatos entre el funcionamiento familiar y apoyo social percibido en escolares en riesgo psicosocial. REMO [Internet]. 2013 Ene-Jun [citado 03/06/2019];10(24):65-70. Disponible en: http://www.pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665
13. Durán Gondar A, Díaz Tenorio M, Valdés Jiménez Y, García Córdova A, Chao Hernández A. Convivir en familias sin violencia. Una metodología para la intervención y prevención de la violencia intrafamiliar [Internet]. La Habana: Casa Editora Imágenes; 2005 [citado 03/06/2019]. Disponible en: https://books.google.com.cu/books/about/Convivir_en_familias_sin_violencia.html?id=hG-cNwAACAAJ&redir_esc=y
14. Martínez Gómez C. Salud familiar. La Habana: Editorial: Científico-Técnica; 2001.
15. Loyola Pérez K. Intervención psicoeducativa para padres de niños con trastorno por déficit de la atención e hiperactividad. Sagua la Grande [tesis]. Santa Clara: Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara; 2017.
16. American Psychiatric Association. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5 [Internet]. 2016 [citado 03/06/2019]. Disponible en: https://dsm.psychiatryonline.org/pbassets/dsm/update/Spanish_DSM5Update2016.pdf
17. Elia J. Generalidades sobre los trastornos mentales en niños y adolescentes [Internet]. 2018 [citado 03/06/2019]. Disponible en: https://www.msdmanuals.com/es/professional/pediatr%C3%ADa/trastornos-mentales-en-ni%C3%B1os-y-adolescentes/generalidades-sobre-los-trastornos-mentales-en-ni%C3%B1os-y-adolescentes
18. Hernández Martínez MA. Intervención psicoeducativa en padres de adolescentes diagnosticados con trastornos neuróticos en la Clínica del Adolescente [tesis]. Santa Clara: Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara; 2015.
19. Fournier Orizondo A. Propuesta de intervención psicoeducativa para adolescentes con trastornos neuróticos egresados del servicio de salud mental del Hospital Pediátrico “José Luis Miranda” de Villa Clara, 2015 [tesis]. Santa Clara: Universidad de Ciencias Médicas; 2015.
20. Cortés Alfaro A. Conducta suicida adolescencia y riesgo. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2014 Mar [citado 03/06/2019];30(1):132-139. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252014000100013&lng=es
21. Instituto Nacional de Estadística. Notas de prensa. Encuesta de morbilidad hospitalaria, Año 2015 [Internet]. 29/11/2016 [citado 03/06/2019]. Disponible en: https://www.ine.es/prensa/np1005.pdf
22. Rodríguez Arce MA. Conflictos más comunes en la adolescencia. En: ¿Crisis de la adolescencia? La Habana: Científico-Técnica; 2015. p 57-61.
23. Fariña R, Caballero D, Morán F, Silvero J, Suárez R, Weberhofer J, et al. Epidemiología de los trastornos mentales en niños y adolescentes: un estudio del Departamento de Psiquiatría de la Infancia y la Adolescencia del Hospital de Clínicas, Universidad Nacional de Asunción, Paraguay. Medicina Clínica y Social. 2017 Sep-Dic [citado 03/06/2019];1(3):192-200. Disponible en: http://www.medicinaclinicaysocial.org/index.php/MCS/article/view/36
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
- Authors will retain their copyright and assign to the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to a Creative Commons License / Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional repository or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).