Technology-Nursing from the current perspective of technological development. The teaching-learning process in the Faculty

Authors

Keywords:

learning styles, information technology, individuality

Abstract

Introduction: the universities should respond to the demands of the society, the teaching-learning process of their subjects should be to tone with the current technological development and, for it, to adapt the teaching to the learning style of their students, marked by their individual differences.
Objective: to value the necessity to assist the individual differences of the students in the teaching-learning process from the current perspective of technological development.
Methods: through a descriptive study from September 2019 to July 2020 in the Faculty of Technology-Nursing in the Medical Sciences University from Villa Clara, a theoretical methods: historical-logical and analytical-synthetic, empirical: documentary analysis and survey and mathematical: descriptive statistics were applied to a population-sample composed of all first year students of Short Cycle Higher Education.
Results: the program analysis of the subject Introduction to Research Methodology allowed to verify its possibilities of being fulfilled taking into account the individual differences of the students according to the current technological development, and the questionnaire showed their necessity to have more up-to-date technology lessons, which they can apply in their study activity with satisfactory academic results.
Conclusions: it is important to accomplish the organization and successful management of the teaching-learning process by the professor in order to obtain a better academic results for the students, the use of technologies is fundamental in the change and transformation of current university teaching and technological development demands professionals who are prepared to be part of it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yamiley Cañizares Espinosa, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciada en Física y Electrónica. Máster en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

Mayelin Ferrer García, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciada en Informática. Máster en Psicopedagogía. Profesora Auxiliar en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

Serguey Espinosa Navarro, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciado en Educación Especial. Profesor Asistente en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

Javier Alejandro Gutiérrez Cañizares, Policlínico Universitario "Santa Clara"

Doctor en Medicina. Residente de Medicina General Integral.

Yanely Leticia Bernal Wittar, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciada en Educación Especial. Profesora Asistente en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

Niurka Castillo Albalat, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciada en Física y Astronomía. Profesora Asistente en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

References

1.Fierro Martín ER, Muñoz Pentón MA, Díaz Tejera KI. Experiencias en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la programación, mediante entornos virtuales. Rev Varela [Internet]. 2016 [citado 02/03/2020];16(45):256-270. Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/166

2.Pérez Rodríguez Y. Informatización de la sociedad cubana: Clic al futuro inmediato [Internet]. Sancti Spíritus: Escambray; 04/04/2019 [citado 02/03/2020]. Disponible en: http://www.escambray.cu/2019/informatizacion-de-la-sociedad-cubana-clic-al-futuro-inmediato-fotos-e-infografia/

3.Zilberstein Toruncha J, Olmedo Cruz S. Las estrategias de aprendizaje desde una didáctica desarrolladora. Atenas [Internet]. 2014 [citado 02/03/2020];3(27):42-52. Disponible en: http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/117

4.Hernández RM, Orrego Cumpa R, Quiñones Rodríguez S. Nuevas formas de aprender: La formación docente en el uso de las TIC. Propós Represent [Internet]. 2018 [citado 02/03/2020];6(2):671-701. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992018000200014. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248

5.Area Moreira M. Hacia la universidad digital: ¿dónde estamos y a dónde vamos? Rev Iberoam Educ Distancia [Internet]. 2018 [citado 02/03/2020];21(2):25-30. Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/21801. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.21801

6.Aguirre Gamboa PC. Las TIC en la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje en el área Comunicación Organizacional: licenciatura en Ciencias de la Comunicación. RIDE. Rev Iberoam Investig Desarro [Internet]. 2018 [citado 02/03/2020];8(16):1-14. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672018000100764. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.368

7.Cañizares-Espinosa Y, Espinosa-Navarro S, Guillen-Estevez A, Ramírez-Mesa C, Castillo-Albalat N, Herrera-Estrada A. Importancia del empleo de estrategias de aprendizaje para desarrollar una actividad de estudio eficiente. Rev Cuban Tecnol Salud [Internet]. 2019 [citado 02/03/2020];10(2):3-11. Disponible en: http://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1290

8.Castro Villagrán A, Cosgaya Barrera BR, Díaz Rosado M. El uso de las tecnologías de información y comunicación como herramienta de aprendizaje en alumnos de educación superior. Rev Varela [Internet]. 2016 [citado 02/03/2020];16(45):221-233. Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/169

9.Mosquera Gende I. Estilos de aprendizaje: clasificación sensorial y propuesta de Kolb [Internet]. La Rioja: UNIR; 2017 [citado 02/03/2020]. Disponible en: https://www.unir.net/educacion/revista/estilos-de-aprendizaje-clasificacion-sensorial-y-propuesta-de-kolb/

10.Alonso Reyes R, Pacheco Ballagas J, Vigoa Machín L, León Morejón Y. Experiencia en la adaptación de actividades a los estilos de aprendizaje desde la educación de posgrado a distancia. Educ Med Super [Internet]. 2017 [citado 02/03/2020];31(2):1-14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200013

11.Ministerio de Educación. Resolución 200/2014. Reglamento para el Trabajo Docente Metodológico para la Enseñanza Técnica Profesional. La Habana: MINED; 2014.

12.Ministerio de Educación Superior. Resolución 2/2018. Reglamento para el Trabajo Docente Metodológico de la Educación Superior para Licenciatura y ESCC. La Habana: MES; 2018.

13.Rodríguez Díaz CR, García Rubio G, Álvarez Medina O, Llosa Santana M, Molina Martínez YC. Programa de la Asignatura: Introducción a la Metodología de la Investigación. La Habana: MES y MINSAP; 2018.

14.Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos [Internet]. Ferney-Voltaire, Francia: AMM; 2017 [citado 02/03/2020]. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

15.Rodriguez Garza MR, Sanmiguel Salazar MF, Esparza Olague RI. Análisis de los estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios del área de la salud. Rev Estilos Aprendiz [Internet]. 2016 [citado 02/03/2020];9(17):1-21. Disponible en: http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/1047

16.Betancourt Gamboa K, Soler Herrera M, Colunga Santos S, Guerra Menéndez J. Pertinencia del uso de estilos de aprendizaje desde la Morfofisiología en la carrera de Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 02/03/2020];8(3):202-215. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300015

17.Loría-Castellanos J, Rivera Ibarra DB, Gallardo Candelas SA, Márquez-Ávila G, Chavarría-Islas RA. Estilos de aprendizaje de los médicos residentes de un hospital de segundo nivel. Educ Med Super [Internet]. 2007 [citado 02/03/2020];21(3):1-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000300001

18.Mederos Villalón L, Flechilla A, Pérez Acuña Y, Hevia Salgebiel A, Ferrer Savigne Y. Xebra: aplicación móvil para la prevención de las infecciones de trasmisión sexual en adolescentes. 2019. RCIM [Internet]. 2020 [citado 10/01/2021];12(2):1-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592020000200010

19.Quiroga LP, Jaramillo S, Vanegas OL. Ventajas y desventajas de las TIC en la Educación “Desde la primera infancia hasta la educación superior”. Rev Educ Pensam [Internet]. 2019 [citado 02/03/2020];26(26):77-85. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7178264

20.Granda Asencio LY, Espinoza Freire EE, Mayon Espinoza SE. Las TICs como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. Conrado [Internet]. 2019 [citado 02/03/2020];15(66):104-110. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000100104

21.Mañas Pérez A, Roig-Vila R. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en el ámbito educativo. Un tándem necesario en el contexto de la sociedad actual. Revista Internacional d'Humanitats [Internet]. 2019 [citado 02/03/2020];45:75-86. Disponible en: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/82089/1/2018_Manas_Roig_RevIntHumanitats.pdf

Published

2022-01-12

How to Cite

1.
Cañizares Espinosa Y, Ferrer García M, Espinosa Navarro S, Gutiérrez Cañizares JA, Bernal Wittar YL, Castillo Albalat N. Technology-Nursing from the current perspective of technological development. The teaching-learning process in the Faculty. Acta Méd Centro [Internet]. 2022 Jan. 12 [cited 2025 Jul. 6];16(1):113-26. Available from: https://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/1583

Issue

Section

Original Articles