Guiding activity and communication systems in psychological development in adolescence and youth

Authors

Keywords:

desarrollo psicológico; desarrollo de la personalidad; comunicación; adolescencia

Abstract

During adolescence, physiological changes—such as endocrine and neurovegetative transformations—are intertwined with complex psychological processes: identity formation, hypothetical-deductive thinking, and critical self-assessment. At this stage, formal activity systems (such as studying) and informal activity systems (such as peer relationships), as well as communication systems (family, teachers, peers), play a determining role in shaping personality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celia Victoria Reyes Morejón, University of Medical Sciences of Villa Clara, Cuba

First-degree specialist in MGI and first-degree specialist in Child and Adolescent Psychiatry. Assistant Professor

Aimee Fournier Orizondo, José Luis Miranda Pediatric Hospital, Santa Clara, Villa Clara, Cuba

First-level specialist in MGI and second-level specialist in Child and Adolescent Psychiatry. Assistant Professor

Mislandy González Guevara, José Luis Miranda Pediatric Hospital, Santa Clara, Villa Clara, Cuba

First-level specialist in MGI and second-level specialist in Child and Adolescent Psychiatry. Assistant Professor

References

1. Domínguez García L. Psicología del desarrollo. Problemas, principios y categorías [Internet]. México: Ed Interamericana de Asesoría y servicios S.A. del C.V; 2006 [citado 22/08/2025]. Disponible en: https://bibliotecas.ufu.br/search/google/Psicolog%C3%ADa%20del%20desarrollo.%20Problemas%2C%20principios%20y%20categor%C3%ADas

2. Cabrera Ruiz II, Méndez López AJ, Padrón Ruiz I. Modelos y teorías psicológicas del aprendizaje. Aspectos básicos [Internet]. Valencia: Tirant Lo Blanch; 2023 [citado 22/08/2025]. Disponible en : https://editorial.tirant.com/es/libro/modelos-y-teorias-psicologicas-del-aprendizaje-aspectos-basicos-isaac-iran-cabrera-ruiz-9788411694810

3. Petrovsky AV. Desarrollo de la personalidad y el problema de la actividad rectora. Folleto. Facultad de Psicología. La Habana: Universidad de La Habana; 1988.

4. Hedegaard M. The Dynamic Aspects in Children’s Learning and Development. In: Hedegaard M, Edwards A, Fleer M. Motives in Children’s Development: Cultural-Historical Approaches. Reino Unido: Cambridge University Press; 2011.

5. Domínguez García L. ¿Qué es la personalidad? En: Calviño M. Descubriendo la Psicología. La Habana: Editorial Academia; 2017.

6. Hidalgo Vicario MI, Rodríguez ML, Muñoz Calvo MT. Medicina de la Adolescencia. Atención Integral. 3ed. Oviedo: Edición Ergón; 2021 [citado 22/08/2025]. Disponible en: https://www.adolescere.es/libro-medicina-de-la-adolescencia-atencion-integral-3a-edicion/

7. Pérez Pascual M, Salmerón Ruiz M. El entorno y la influencia en la adolescencia: familia, amigos, escuela, universidad y medios de comunicación. Pediatr Integral [Internet]. 2022 [citado 14/05/2025]; XXVI (4): [aprox. 2p.] Disponible en: https://www.pediatriaintegral.es/publicacion-2022-06/el-entorno-y-la-influencia-en-la-adolescencia-familia-amigos-escuela-universidad-y-medios-de-comunicacion/

8. Iglesia C, Jara G, Murillo Y, Gutiérrez I, Ramírez RR, Díaz A, et al. Desarrollo intelectual en la adolescencia. Semilla Científica [Internet]. 2020 [citado 14/05/2025]; 1: [aprox. 3p.]. Disponible en: https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/sc/article/view/813

9. Méndez Sánchez MA, Ghitis Jaramillo T. La creatividad: Un proceso cognitivo, pilar de la educación. Estudios pedagógicos (Valdivia)[Internet]. 2015 [citado 14/05/2025]; 41(2): [aprox. 2p.]. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052015000200009

https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000200009

Published

2025-10-15

How to Cite

1.
Reyes Morejón CV, Fournier Orizondo A, González Guevara M. Guiding activity and communication systems in psychological development in adolescence and youth. Acta Méd Centro [Internet]. 2025 Oct. 15 [cited 2025 Oct. 19];19(1):2368. Available from: https://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/2368

Issue

Section

Letters to the Editor