Contribution from psychoeducation to the care of caregivers of children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder
Keywords:
attention deficit hyperactivity disorder, caregivers, psychoeducationAbstract
Introduction: attention deficit hyperactivity disorder is a neurodevelopmental disorder of high prevalence in pediatric age; caregivers of children and adolescents with this condition require psychoeducation. Objective: to design software that, from psychoeducation, contributes to the care of primary caregivers of children and adolescents with this disorder in the Municipality of Santa Clara. Methods: a descriptive, longitudinal and a prospective study was carried out with qualitative-quantitative methods in Health Areas of the Municipality of Santa Clara between January 2016 and April 2017. The population consisted of 49 primary caregivers attending the Multidisciplinary Consultation of neurodevelopmental disorders of the Chiqui Gómez Lubián Polyclinic; a sample of 19 caregivers was selected by simple random sample. The data was processed in frequencies and by hundreds. Results: of caregivers, 78.94% were mothers and 10.52% were grandmothers, 52.63% showed a medium capacity for adaptation and coping, and 68.42% were not satisfied with the received preparation to provide care to your family member. Among the most affected dimensions of quality of life, affectations in emotions and behaviors were identified as well as in rest and sleep. Conclusions: a software was designed, from psychoeducation, to contribute to the care of primary caregivers of children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder of the Municipality of Santa Clara based on the adaptative modes described by Callista Roy.Downloads
References
1. Enríquez González C, Alba Pérez LC, Corzo Rodríguez L, Caballero Martínez D, Rojas Soca D. Adaptación, afrontamiento y calidad de vida en cuidadores de infanto-juveniles con trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Acta Med Centro [Internet]. 2018 [citado 31 Ene 2018];12(1):57-64. Disponible en: http://www.revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/860/1114
2. Fernández Peñaranda T. Propuesta de intervención psicológica, dirigida a niños con trastornos por déficit de atención e hiperactividad [tesis]. Villa Clara: Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara; 2017.
3. Rodillo E. Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en adolescentes. Rev Med Clin Condes [Internet]. 2015 Jan-Feb [citado 13 Sep 2017];26(1):52-59. Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864015000097
4. Bolaños Vera I. Guía psicoeducativa para familiares de niños con trastornos por déficit de atención y/o hiperactividad [tesis]. Villa Clara: Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara; 2017.
5. Gimeno Morales M, Sánchez Ventura JG. Trastorno por déficit de atención e hiperactividad: ¿incrementa su prevalencia o se promueve su diagnóstico? Rev Pediatr Aten Primaria [Internet]. 2015 Ene-Mar [citado 25 Feb 2016];17(65):e95-e98. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1139-76322015000100024&script=sci_arttext&tlng=en
6. García Parra Y. Caracterización neuropsicológica de escolares con trastornos por déficit de atención con hiperactividad [tesis]. Villa Clara: Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara; 2017.
7. Aguilar Montero S. Propuesta de intervención psicoeducativa potenciadora de estilos educativos adecuados en padres de preescolares [tesis]. Villa Clara: Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara; 2017.
8. Pérez-Velasco M, Peñacoba-Puente C. Autoeficacia y automanejo de los hábitos saludables en fibromialgia. Enferm Clin [Internet]. 2015 May-Jun [citado 7 Mar 2017];25(3):133-137. Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1130862115000054
9. Figueredo Villa K. Intervención de cuidados paliativos domiciliarios para mejorar la calidad de vida de las mujeres con cáncer de mama avanzado [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2013.
10. Capuñay Carbajal SJ, Seclén Pozo Indira GM, Montenegro Mendoza RG. Experiencias de las mujeres mastectomizadas durante su proceso de adaptación desde el modelo de Callista Roy. Rev Salud Vida Sipanense [Internet]. 2015 [citado 22 Mar 2016];2(1):63-73. Disponible en: http://revistas.uss.edu.pe/index.php/SVS/article/download/86/84
11. Flórez Torres IE, Herrera Alarcón E, Carpio Jiménez E, Veccino Amador MA, Zambrano Barrios D, Reyes Narváez Y, et al. Afrontamiento y adaptación en pacientes egresados de unidades de cuidado intensivo. Aquichán [Internet]. 2011 [citado 13 Sep 2017];11(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/1815/2382
12. Galvis López MA. Teorías y modelos de enfermería usados en la enfermería psiquiátrica. Rev Cuid [Internet]. 2015 Jul [citado 3 Mar 2016];6(2):1108-20. Disponible en: https://www.revistacuidarte.org/index.php/cuidarte/article/view/172/471
13. Expósito Concepción MY. Intervención de cuidados paliativos para mejorar la calidad de vida de cuidadores primarios de mujeres con cáncer de mama avanzado [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2012.
14. Ospina Piso KX, Vivas Riaño MA. Afrontamiento familiar de niños diagnosticados con Trastornos por déficit de atención e hiperactividad. rol de enfermería [tesis]. Colombia: Universidad de la Sabana; 2014. Disponible en: https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/10809/Karen%20Ximena%20Ospina%20Piso%28TESIS%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
15. Llantá Abreu MC, Hernández Rodríguez K, Martínez Ochoa Y. Calidad de vida en cuidadores primarios de pacientes oncopediátricos. Instituto Nacional de Oncología y Radiobiología. Rev Haban Cienc Med [Internet]. 2015 Ene-Feb [citado 3 Mar 2016];14(1):97-106. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2015000100014
16. Hermosilla Ávila A, Sanhueza Alvarado O. Control emocional, felicidad subjetiva y satisfacción vital relacionados al afrontamiento y adaptación en personas con cáncer avanzado. Cienc Enferm [Internet]. 2015 Abr [citado 22 Mar 2016];21(1):11-21. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0717-95532015000100002&script=sci_arttext&tlng=en
17. Fraile Vázquez CM. Ayuda a los padres con hijos con hiperactividad y déficit de atención (TDAH) desde Atención Primaria [tesis]. Coruña: Universidad de Coruña; 2016. Disponible en: https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/17786/FraileVazquez_Carmen%20M%C2%AA_TFG_2016.pdf?sequence=2&isAllowed=y
18. Zulauf CA, Sprich SE, Safren SA, Wilens TE. The complicated relationship between attention deficit/hyperactivity disorder and substance use disorders. Curr Psychiatry Reports [Internet]. 2014 Mar [citado 3 Mar 2016];16(3):436. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4414493/
19. Ros Soler AI. Consumo de drogas y su relación con el trastorno por déficit de atención con hiperactividad: un estudio prospectivo: 1981-2013 [tesis]. Murcia: Universidad de Murcia; 2014. Disponible en: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/283546/TAIRS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
20. González R, Bakker L, Rubiales J. Estrategias de afrontamiento y estilos parentales en madres de niños con y sin trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Pensando Psicol [Internet]. 2014 Ene-Dic [citado 13 sep 2017];10(17):71-84. Disponible en: https://revistas.ucc.edu.co/index.php/pe/article/view/786/799
21. Rangel Araiza JF. TDAH: El trastorno por déficit de atención con y sin hiperactividad (TDA/H) y la violencia: Revisión de la bibliografía. Salud Ment [Internet]. 2014 Ene-Feb [citado 13 Sep 2017];37(1):75-82. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/sm/v37n1/v37n1a9.pdf
22. Elizalde Muñoz A. TDAH: Repercusión en la vida del niño. Diseño de una intervención de enfermería en el programa de atención al niño sano [tesis]. Navarra: Universidad Pública de Navarra; 2014. Disponible en: http://academica-e.unavarra.es/bitstream/handle/2454/11552/AnaElizaldeMu%C3%B1oz.pdf?sequence=1
23. Palacios Cruz l, Arias Caballero A, Ulloa RE, González Reyna N, Mayer Villa P, Feria M, et al. Adversidad psicosocial, psicopatología y funcionamiento en hermanos adolescentes en alto riesgo (HAR) con y sin trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). Salud Ment [Internet]. 2014 Nov-Dic [citado 13 Sep 2017];37(6):467-476. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000600004&lng=es&nrm=iso&tlng=es
24. Hernández Díaz J, Paredes Carbonell JJ, Torrens RM. Cómo diseñar talleres para promover la salud en grupos comunitarios. Aten Primaria [Internet]. 2014 Ene [citado 7 Mar 2017];46(1):40-47. Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S021265671300200X
25. Ávila-Tosacano JH, Vergara Mercado M. Calidad de vida en cuidadores informales de personas con enfermedades crónicas. Aquichan [Internet]. 2014 Oct [citado 13 Sep 2017];14(3):417-429. Disponible en: http://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/2967/3676
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
- Authors will retain their copyright and assign to the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to a Creative Commons License / Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional repository or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).